Parallel Panel-Sessions
Here you can find all the Panel-Sessions with their individual presentations.
Panel 1: Discourse & Power (engl.)
Sophie Gigl: Germany’s Upper Secondary School Level – Identifying Situational Discourses of Legitimate Educational Standard-Setting
Dr. Dušan Ristić: Digitalization of Cultural Heritage as Discursive Practice: Mapping the Museums and Citizens-led Initiatives in Graz and Novi Sad
Leslie Gauditz: Strategies to understand political activism with SitA
Dr. Stephanie Pigorsch: The question of discourse in situational analysis. Insights into a research project that examines discourse as practice
Panel 2: GTM und SitA
Matthias Leger: Mapping Complexity – über die kreative Weiterentwicklung situationsanalytischer Mappingstrategien und ihre forschungspraktischen Herausforderungen
Panel 3: Raum
Sonja Gaedicke: Zum Raumbegriff in der Situationsanalyse – ein Situiertes Raumkonzept
Dr. Norbert Kling: Die Integration von Nachhaltigkeitszielen in kollektiv verhandelte Transformationsprozesse – Fortschreibung einer raumbezogenen Situationsanalyse
Panel 4: Mapping processes and change with Situational Analysis (engl.)
Dr.in Sarah Glück: Continuum of agency and visibility
Christian Rhein: Mapping processes – Understanding, researching and presenting media development as a series of situations.
Anna Wanka / Karla Wazinski: Mapping Transitions in the Life Course - An Exploration of Process Ontological Potentials and Limits of Situational Analysis
Panel 5: Wissenschaft und Macht
Dr. Olaf Tietje / Dr.in Miriam Trzeciak: Kollaboratives Forschen und Reflexion mit der SitA
Dr. Yvonne Albrecht: Partizipative Situationsanalyse
Sarah Best: "Mapping queer discourses and queer subjectivities in postcolonial Tunisia"
Panel 6: Soziale Welten
Prof. Dr. Ursula Offenberger (online dazu geschalten) / Tamara Schwertel: Die Theorie sozialer Welten und die empirische Erforschung von Sozialität
Konstantin Rink: Soziale Welten und Informationssysteme
Dr. Eva Marr: Grenzobjekte in der erziehungswissenschaftlichen Forschung: Perspektivenerweiterung durch die Anwendung der Situationsanalyse als Theorie-Methoden-Paket
Panel 7: Reflexive SA (engl.)
Beatrice Tylstedt: Situational Analysis as Auto-Ethnographic Approach: the Messiness of Being in the Research Situation
Dr. Claire Ramjan / Nina Liebhaber: Using situational analysis in environmental education research: A reflective conversation
Dr. Jana Mikats / Nicoletta Eunicke: Situational Analysis Meets Childhood Studies: Potentials and Expansions
Panel 8: Nicht-Menschen
Sarah Christel / Dr. Peter Schulz: Technische Non-Humans als Assemblage oder Netzwerk?
Dr. Diana Lindner: Daten als Non-Humans und ihre Rolle in der Situation aus Sicht der Accountingforschung
Magdalena Riedl: Umwelt-Entitäten in einem komplexen Ökosystem
Panel 9: Körper
Ann Kristin Augst: Inkohärente Körper? Aushandlungen von Expertise in der Medizin
Lisa Waschkewitsch: Körperleibliche Neuverortungen – Situationsanalyse und Biografie
Marc Bubeck & Bianca Jansky: Techno/Körper – Sozio-materielles Entanglement in Medizin und Pflege
Panel 10: Interdisciplinary Approaches and SA (engl.)
Anna-Lisa Klages: Potentials for Interdisciplinary Situational Analysis on Sustainability Transitions
Michelle Proyer: Making ends meet – Situational Analysis as means to inclusive academic activism
Jennifer Ramme: Situational Analysis and Mapping Infrastructures of Support: Rebellious Youth-Cultures in (Post)State Socialist Poland
Dr. Anja Frank / Maruta Herding / Maria Jakob / Daniel Diegmann: Situational Analysis in Prison: A Field Report from Applied Social Research
Panel 11: SitA als Methodologie
Dr. Anna Cornelia Reinhardt / Nina Flack: Perspektiven einer ethnografisch versierten Situationsanalyse
Dr. des Robert Aust / Sebastian Schneider / Olivia Laska: Analyse von hochschulischem Transfer: Die Situationsanalyse als methodologischer Rahmen
Susann Hippler: Die SitA und die Hochschulforschung
Panel 12: Non-Humans in SA (engl.)
Mark Bibbert & Rebekka Haubold: From Actants to Assemblages
Beatrice Tylstedt: Situational Analysis as a Method for Human-Computer Interaction–FemTech as a Case Study
Dr. Christopher Könitz: Analyzing Educational Potentials in Video Games with Situational Analysis
Panel 13: Subjektivierung
Saman A. Sarabi / Zoe* Steinsberger: “Beyond the knowing Subject”?! Zur Situationsanalyse als Subjektivierungsanalyse aus dekolonialen und transfeministischen Perspektiven
Dr.in Magdalena Hartmann: Reflexion der Forschungssituation – Beobachtungstheoretisch inspirierte Überlegungen für eine Reflexionsmap in der Situationsanalyse